Sample Data-Articles

Kéttannyelvű oktatás

Az iskola idegen nyelvoktatásban szerzett tapasztalataira alapozva és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatása mellett kezdtük meg a két tanítási nyelvű általános iskolai program megvalósítását 2011/2012. tanévtől az 1. osztályban.

A két tanítási nyelvű osztályokban emelt óraszámban - heti 5 óra - oktatjuk az angol nyelvet.

Az angolul oktatott tantárgyak kiválasztásakor a tanulók életkori sajátosságait tartjuk szem előtt.

Az általános nyelvi ismeretek és készségek mellett ezért az alsó tagozaton az ének, a rajz, a technika vagy a testnevelés tantárgyak közül három tantárgy oktatása is angol nyelven folyik. Programunk lényege a gyerekek motiválása, megnyerése a nyelvtanulás számára, a spontán beszédbátorság, a gátlások nélküli beszéd kialakítása.
A kicsik az első évfolyamon még nem tanulnak angolul írni és olvasni, a nyelv oktatása szóbeli és vizuális eszközökre támaszkodik.

A készségtárgyak (rajz, ének, technika/ testnevelés) vonzó tevékenységgel párosulnak: játékok, dalok, mondókák, mesék, rajzok, szerep- és szituációs játékok segítik a nyelvtanulást. A nyelvtudás szintjének emelkedésével, a szókincs gyarapodásával harmadik osztályban lehetővé válik a környezetismeret bevezetése angol nyelven, majd a felső tagozaton (országismeret, természetismeret, földrajz), hiszen a diákok kommunikációja oldottabb, megtanulják gondolataikat, véleményüket idegen nyelven kifejezni.

A program segít abban is, hogy tanulóink elsajátítsák a különféle nyelvtanulási technikákat, megismerjék saját tanulási stílusukat, így könnyebbé válik más idegen nyelvek tanulása.

Az idegen nyelv tanításának célja a gyakorlati nyelvi készségek elsajátításán kívül az, hogy lehetővé tegye egy másik kultúra értékeivel való megismerkedést is.
A célnyelvi és az anyanyelvi kultúra összehasonlításával egymás mélyebb megértéséhez is eljuthatnak a tanulók, ezáltal más népek, társadalmi csoportok elfogadását, tolerálását alakítjuk ki, ugyanakkor így jobban megismerik nemzeti értékeinket, saját kultúránkat is.

Ily módon erősödik bennük a saját hazájuk, anyanyelvük és gyökereik iránti tisztelet, valamint növekszik a másik iránti érdeklődés, türelem, megértés.
Célunk, hogy a nyolcadik osztály végére diákjaink többsége sikeresen letegye a középfokú nyelvvizsgát.

A tantárgyi struktúra

A tantárgyi struktúra kialakításának irányelveit a 4/2013. (I.11) EMMI rendelete határozza meg.

·  A két tanítási nyelvű iskolai oktatásban a tanítás egyidejűleg két nyelven, magyarul és idegen nyelven (célnyelven) folyik. Célnyelv bármelyik idegen nyelv lehet.

·  A célnyelven tanított tantárgyak megválasztása az iskola jogköre. Kívánatos azonban, hogy elsősorban azokat a tantárgyakat válasszák, amelyek legjobban megfelelnek a tanulók életkori sajátosságainak.

·  A célnyelven tanított tantárgyakat, idő- és tartalmi megoszlását az iskola a két tanítási nyelvű iskolák kerettanterve alapján határozza meg helyi tantervében.

Iskolánk az alábbi tárgyak közül három tantárgy célnyelven történő oktatását tervezi:

1. osztály: rajz és vizuális kultúra,technika, ének, testnevelés
2. osztály: rajz és vizuális kultúra,technika, ének, testnevelés
3. osztály:, környezetismeret, rajz és vizuális kultúra, technika, testnevelés
4. osztály: környezetismeret, rajz és vizuális kultúra, technika, testnevelés 
5. osztály: rajz és vizuális kultúra, testnevelés országismeret, természetismeret
6. osztály: rajz és vizuális kultúra, testnevelés országismeret, természetismeret
7. osztály:, országismeret, földrajz, biológia, célnyelvi civilizáció
8. osztály:, informatika, országismeret, földrajz, biológia

 

Leendő 1. osztályos tanulók megismerése játékos ismerkedő foglalkozások alapján

Leendő 1. osztályos tanulóink megismerése érdekében játékos ismerkedő foglalkozásokat szervezünk a beiskolázás folyamatában.

Időpontjai:

·  minden év március

·  előre meghirdetett időpontok alapján.

 

A foglalkozásokat nyílt órák, szülői tájékoztatók előzik meg, melyen a szülők tájékozódnak a két tannyelvű képzés tartalmáról.

A két tanítási nyelvű képzés a gyerekek számára a magasabb óraszám miatt plusz terheket jelent. Ezért célunk, hogy olyan tanulók kerüljenek be az osztályba, akik sikeresen, pozitív tanulási élményeket megélve vesznek részt a két tanítási nyelvű program megvalósításában.

Az osztályba kerülés a szülő írásbeli kérelme, és a pedagógusok javaslata alapján történik a gyerekekkel való játékos foglalkozás után.

A két tanítási nyelvű iskolai oktatásunk csak akkor lehet sikeres, ha az anyanyelvi és idegen nyelvi tudást egyidejűleg és kiegyensúlyozottan fejlesztjük, ha tanulóinkat megtanítjuk az idegen nyelven való tanulásra, az idegen nyelvi információk feldolgozására.

Programunk eredményességét az a tényező határozza meg leginkább, hogy a két tanítási nyelv alkalmazásával az idegen nyelv tanulás mennyire közelít a természetes nyelv elsajátításához. A sikerkritériumok közt tehát a legelső a kommunikációs képesség lehető legmagasabb szintre történő fejlesztése.
Tanulóink számára siker, ha tanulmányaikat a 8. osztály befejezésével részben idegen nyelven folytatják, illetve későbbi szakmájukat idegen nyelven is gyakorolhatják.

Oktatásunk során arra is törekszünk, hogy a magyar kultúra mellett a különböző kultúrák értékein keresztül neveljük a tanulóinkat nyitottságra, toleranciára; hogy a tanulók is törekedjenek pozitív én- és országkép kialakítására; hogy a magyarságtudat kialakítása mellett megértsék a nemzetek közötti együttműködés fontosságát.

 

 

Idegennyelv-oktatás

Iskolánkban nagy hagyománya, jelentős múltja és kiemelt szerepe van az idegen nyelv tanításának.

1986-ban - az addig fennálló ének-zene tagozat megszűnése után - az intézményben - Szolnok városában elsőként – elindult az angol nyelv tagozatos oktatása.
Az akkor meghat
ározott nyelvi profil máig iskolánk arculatának meghatározó tényezője.

A tagozatos oktatás helyébe lépő emelt szintű képzés törvényi kereteihez igazodva a 90-es években tovább folytattuk az idegen nyelv oktatást.

Tapasztalva a nyelvtanulás keresettségét, nyelvi programunkat úgy alakítottuk, hogy a nyelvtanulás mindenki számára elérhetővé váljon.

Ekkor alakult ki nyelvoktatásunk ma is működő rendszere, amelyben az angol mellett, választható módon megjelenik második idegen nyelvként a német is.

 

EMELT SZINTŰ KÉPZÉS JELLEMZŐI

Angol órák száma - az emelt szintű képzésen

Alsó tagozat (2011/2012)

ÉVFOLYAM

ÓRASZÁM

CSOPORT 
SZÁM

ÉVFOLYAM 
ÖSSZ. ÓRASZÁM

1.

1

2

2

2.

1

4

4

3.

2

3

6

4.

3

3

9

   

összesen:

21

Felső tagozat (2011/2012)

ÉVFOLYAM

ÓRASZÁM 
alap/emelt

ALAP 
Csoport 
(db)

EMELT 
Csoport 
(db)

ALAP 
Csoport 
óraszám

EMELT 
Csoport 
óraszám

választható 
társalgási óra

5.

3/5

1

3

3

15

2

6.

3/5

1

3

3

15

2

7.

3/5

2

2

6

10

2

8.

3/5

1

3

3

15

2

     

összesen:

15

55

8

           

alapítvány 
finanszírozása

     

ÖSSZESEN:

99 óra

   

 

1-2. osztályban játékos előkészítő foglalkozásokat szervezünk, a 3. osztályos heti 2 óra után (minden évfolyamon csoportbontásban) az emelt szintű oktatás a 4. évfolyamtól kezdődik.

Célunk, hogy a tanulók megszeressék a nyelvet, s hogy a kommunikációs képességük a legoptimálisabban fejlődjön, és lerakjuk azokat a nyelvtanulási alapokat, amelynek segítségével természetessé válik a nyelv eszközként való használata.

Ennek eléréséhez a felső tagozaton minden nap van angol óra az emelt szinten tanulóink számára, és heti plusz 1 órában idegen nyelvi tanár bevonásával társalgási órát szervezünk.

2009/2010. tanévben nyelvi tanulócsoportjaink (1. és 5. osztályos) bekapcsolódtak a Szolnok város vezetésével sikeresen megvalósított és fenntartott „Kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon elnevezésű projektbe (TÁMOP-3.1.4./08/2 pályázat).

A projektben való részvétel segítette a tanulók képességeinek, nyelvi kompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését.
A tov
ábbtanulásban, a középiskola és a tagozat kiválasztásában jelentős szerepet játszik az angol nyelv további magas szinten történő tanulásának szándéka.

Az emelt szintű tanórai képzésen túl törekedtünk a tanórán kívüli minél gazdagabb program megjelenítésére is.

Ennek legfontosabb elemei:

- intézményünk angol anyanyelvű nyelvtanárt alkalmaz 1989 óta, megszakítás nélkül (lehetőségeinktől függően vagy kötelező tanórákba, vagy a választható társalgás órákba építve),

- a nyelvi tehetséggondozás keretében legjobb képességű tanulóink az Országos Angol Nyelvi Tanulmányi Verseny országos döntőjében vettek részt, de kiemelkedő eredményt értek el más megyei országos kisugárzású versenyeken, pályázatokon is,

- a hagyományos tanórai kereteken túl a nyelvtanárok az új tanulásszervezési eljárásokra építve dolgoztak ki különböző programokat: pl.: projektek kidolgozása (angol nyelvű újság, prospektuskészítés, jelenetek, bemutatók összeállítása stb.),

-  számottevő az iskola városi és városkörnyéki intézmények felé való kisugárzása az évente megrendezett Nyelvi Hét rendezvényén keresztül (vetélkedők, versenyek, bemutató foglalkozások, tankönyvbemutatók, iskolai party-k, egyéb rendezvények),

- az anyanyelvi környezetben történő nyelvtanulást, az angol nyelvterület kultúrájával, látnivalóival való ismerkedést támogatja a 2-3 évente szervezett angliai tanulmányi kirándulás,

 - jól működő, tartalmas reutlingeni testvérvárosi kapcsolatot működtetünk (évente rendszeres találkozások 3 alkalommal) amely ösztönzi a tanulókat az idegen nyelv tanulására, és az idegen nyelven való kommunikációra.

 

Első tanítási nap: 2023. szeptember 1. (péntek)

Utolsó tanítási nap: 2024. június 21. (péntek)

A tanítási első féléve 2024. január 19.-ig tart.

 

Szünetek időpontjai:

  • Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2023. október 27. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2023. november 6. (hétfő).
  • A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2023. december 21. (csütörtök), a szünet utáni első tanítási nap 2024. január 8. (hétfő).
  • A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2024. március 27. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2024. április 8. (hétfő).

 

 

TÁMOP 3.1.5-09/A-2-2010-0540

 

www.nfu.hu

Közreműködő szervezet:

ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
www.esza.hu

 

A projektről

 

A Kassai Úti Általános Iskola három pedagógusa vesz részt továbbképzésen a TÁMOP 3.1.5 – 09/A-2-2010-0540 azonosító számú projekt keretében.

Az intézmény a pedagógusok továbbtanulására 12.000.000,- Ft összegű vissza nem térítendő támogatásra jogosult.

 

A képzésben részt vevő pedagógusok:

Pátrik Gábor: ELTE  -  Tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzésre

Serétesné Polyák Zsuzsanna: Eszterházy Károly Főiskola – Mérés értékelési feladatok pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés

Török Tamásné: ELTE – Fejlesztőpedagógus szakirányú továbbképzés

 

A projekt alapvető célja az új tanítási és tanulási módszerek megjelenése, a hagyományos pedagógus szerepek megváltozása.

Az új körülményekhez való gyors alkalmazkodáshoz az oktatás színvonalának emeléséhez, és az oktatási szolgáltatások széleskörű bevezetéséhez a pedagógusok kiterjedt és intenzív módszertani és szakmai fejlesztésére van szükség, melyek megvalósítását a pályázat támogatja.

   

 

 

A kezdetekről

„Elkészült Szolnok város legszebb elemi népiskolája. Az épület az építőművészet egyik remek alkotása...” — írja a Szolnok és Vidéke c. újság lelkes hangon 1930. aug. 14-i számában. E komoly tényező előzményei a következők: A város belterületén lévő Ferencvárosi — Bikaakol néven ismert — iskola olyannyira megrongálódott, hogy helyreállítása lehetetlen. Mivel egész városrész maradt iskola nélkül, a kultuszkormány felhívta a város figyelmét egy megfelelő városi iskola építésére.

Hosszas keresgélés után özv. Tompa Istvánné és Tompa István tulajdonát képező ingatlan bizonyult alkalmasnak a leendő iskola építésére. A vételár 140.000.000.– korona volt. Az adásvételi szerződést 1926. szept. 21-én kötötték.

1930. szept. 15-re az épület teljesen elkészült, a tantestület az iskolát elfoglalta és a tanítást megkezdte.

A használatba vételi jegyzőkönyv (1930. okt. 8.) már Kassai úti Állami Elemi Iskolaként említi. Bár 1931-ben több jegyzőkönyv tárja fel az épület hiányosságait, mindezek ellenére a kor egyik legmodernebb, legkorszerűbb iskolája volt az épület. Nyolc tanteremből, egy tanítói szobából, egy tanácsteremből, egy igazgatói szobából, földszinti, emeleti folyosóból és két szolgálati lakásból állt, villanyvilágítással, fa és széntüzeléses kályhákkal. A hatalmas tölgyfa ajtón belépőt szép, tágas tér fogadta, melynek mennyezetén egy-egy történelmi jelentet megörökítő freskó a „Vérszerződés” ill. „II. Lajos halála”, a két freskó alatt, egymással szemben állami nagy címer és Szolnok megye címere volt látható. Az ajtót már azóta befalazták a belépőt konyhává alakították, a címereket lemeszelték, de a két freskó még ma is látható.

Bár 1944 nyarától rendszeres repülőtámadások érték a várost, arról nincs tudomásunk, hogy az iskola épülete súlyosan megrongálódott vagy találat érte volna. Iskolaként persze már nem volt használható, az orosz katonaság lefoglalta. Az ötvenes években az egy emeletes, hatalmas, fűvel benőtt udvarral, gyakorló kerttel rendelkező iskola kezdte kinőni önmagát. Kívülről tatarozásra szorult. Felmerült a bővítés gondolata.

A bővítés: 1959-60.

Az építkezés tanítási idő alatt kezdődött 1959-ben. Ez nem zavarta a régi épületben folyó tanítást, de 1960 tavaszán annak felújítására is sor került. Akkor parkettázták le a termeket, a belső tér átalakítását is elvégezték, valamint a külső tatarozás is szükségessé vált. A munkálatok elvégzése után az átadásra 1960. november elején kerülhetett sor. Az új, modern rész harmonikusan illeszkedett a régi — de most az építkezéssel egy időben rendbehozott új épülethez. A régi rész egy, az új rész két emeletes. 14 tanteremmel, úttörőszobával, tornateremmel, öltözőkkel, kényelmes tanári szobával, tágas világos folyosókkal és új szolgálati lakásokkal bővült. Az U alakúra kialakított épületet betonjárda övezte. Egy kisebb pancsoló medence kialakítására (a mai KRESZ park közepén) a nyári napközi otthonos gyerekek fürdési igényeinek kielégítésére, és az iskola udvarának bitumenezésére 1963-ban került sor. A téli időszakban korcsolyapályát alakítottak ki a hivatalsegédek a tanulók nagy örömére.

A 60-as évek után

Az iskola külső és belső formája is változott. A szolgálati lakások megszűntek, széntároló helyiség — a gázfűtés bevezetésével fölöslegessé válva — technika teremmé lett átalakítva, de alakultak tantermek leválasztással, szertárhelyiség felszámolásával is.

Az udvar parkosított részén szép, korszerű röplabdapálya kialakítására került sor a 80-as évek második felében. Ugyancsak itt kapták meg a tanulók egy gyermeknapra a szülők ajándékát: egy romantikus rönkvárat 1986-ban. A régi szárny tetőzetének felújítása 1988-ban megtörtént. De az új szárny is már több mint 30 éves.

Napjaink

Napjainkban is állandó kihívást jelent a kor követelményeinek megfelelő tanulási háttér, a körülmények biztosítása tanulóink számára. Ezért kerülhetett sor a 90-es évek elején a technikaterem gyakorló konyhává való alakítására (sajnos az óraszámok csökkentése, a változó tantervek miatt nem tudtuk ezt a programot folytatni). Sikerült viszont egy tantermünket ebédlővé alakítanunk.

A nyugodt kiscsoportos munka feltételeit a fejlesztő szoba létrehozásával teremtettük meg. Ma a Kassaiba járó diákok nyelvi laborban fejleszthetik tudásukat, a számítástechnikai labor segíti az informatika világában való jártasságuk elmélyülését, tornaszoba enyhíti a tornaterem leterheltségét, a Gyógytestnevelési Centrum működése révén javul gyermekeink hanyag, rossz testtartása. Rendelkezünk modern könyvtárhelyiséggel. A külső homlokzati rész megújulásával, s ezzel együtt a park területének állandó karbantartásával, fák, bokrok ültetésével egy mai iskola képe tárul az erre járó szeme elé.

Iskolánk már nem fiatal. Tudjuk állandó odafigyelést, gondoskodást, törődést igényel. Reméljük a következő években továbbra is megkapja azt a segítséget, amelyre ennek a patinás intézménynek szüksége van.

Ének- zenei tagozatú általános iskola (1963-1983)

Nem volt könnyű megszerezni a jogot a tagozat beindítására, de az akkori igazgatónak, Bátori Józsefnek sikerült kiharcolnia ezt a lehetőséget. 1963/64. tanévben indult meg — első osztályban — az ének-zene tagozatú oktatás. Az egész város területéről lehetett jelentkezni, 32 tanuló nyert felvételt. Ebben az osztályban az oktatás az ének-zenei tantervnek megfelelően történt, a másik két osztályban, 36-36 fővel, a normál tanterv szerint oktattak. A tagozattal együtt járt a hangszeres oktatás is. Az egyre színvonalasabb zenei élet a hangversenyek történetén követhető nyomon. A Szigligeti Színházban kapott helyet az évente megrendezett záró hangverseny. A színvonalas kórusmuzsika és a hangszeres játék mellett külön sikereket ért el a néptánc és a népi játék produkció.

Az 50-es években felmerült igényt — napközi otthon szervezését — helyszűke miatt az iskola nem tudta megvalósítani. Az épület bővítése viszont már lehetővé tette újabb csoportok helybeni szervezését. 1966-ban televíziós felvétel is készült, és egy 35 perces egyenes adásban láthatta, hallhatta az egész ország az iskolában folyó napközi otthonos munka menetét, eredményét és gondjait. Színesítette a tanulók szabadidős tevékenységét az égetőkemence beállítása (1972), korongozók vásárlása is. A kabinetrendszerű, azaz szaktantermes oktatás kipróbálásában is az első volt a Kassai Szolnokon akkor, mikor még országosan is csak kevés helyen vállalkoztak erre. Jól felszerelt fizika, kémia, matematika, élővilág, földrajz, rajz, ének és orosz előadóterem alakult ki.

1970-től komoly pedagógiai kutatómunka folyt négy éven keresztül. Cél: minél jobb közösségek kialakítása tudatosan tervezett, végrehajtott feladatokkal.

A zsúfoltságon, a váltott tanítás okozta hátrányokon a növekvő város új iskolák építésével próbált segíteni. Így 1982-ben két új iskola kezdte meg munkáját, melyek közül az egyik beindulása (Kodály Zoltán nevét felvevő ének-zenei általános iskola) érzékenyen érintette az intézményt. Az iskola népszerűségében nagy szerepet játszó, rangot adó, jó nevű tagozattól kellett megválni. Gyerekek mentek el, jól összeszokott nevelőtestület bomlott fel. Nem kevés fáradságot, szervező munkát és utánajárást jelentett, hogy városunkba elsőként ebben az iskolában indult be második idegen nyelvként az angol tanítása. Az 1984/85. tanévtől pedig már angol nyelvi tagozatos osztály szerveződhetett.

Az angol tagozat kialakulása, az iskola működése napjainkig

1982-ben egy szinte új tantestületnek kellett új arculatot találni, és kialakítani egy sajátos Kassais nevelési rendszert.
Ennek sarokpontjai, főbb állomásai:

  • iskolaotthonos oktatás bevezetése,
  • klubnapközi kiépítése,
  • technika oktatás megújítása,
  • a „Megújuló iskola” elnevezésű pedagógiai mozgalom 4 tevékenységi területben fogalmazta meg a nevelési-oktatási modelljét.

Milyen módszerek, tevékenységek jellemzik?

  • évfolyam szintű differenciálás,
  • előrehozott vizsga,
  • fejlesztő foglalkozások bevezetése,
  • iskolaszövetkezet,
  • diáktanács működése,

Az idegen nyelvek oktatásában az angol nyelv mellett második nyelvként megjelent a német, erre dolgoztuk ki a ma is sikeresen működő reutlingeni testvérkapcsolatunkat.

1990-től amerikai nyelvi lektor segíti a nyelvtanulást. Az alapítvány létrehozása, gála, projekt hetek szervezése, mind-mind egy bizonyítani akaró iskolavezetés és tantestület „produktuma”.

A 90-es évek második fele: az iskola önmeghatározása, Pedagógiai Programok, Helyi Tantervek írása és azok szerinti működés kialakítása.

Az intézmény szervezeti kultúrájának formálása, az iskola partnereinek meghatározása, az igényeikre, elvárásaikra való odafigyelés, a minőségirányítási program kidolgozása... és napjaink számtalan kihívása, amely állandó megújulásra készteti az iskolát.

A Kassai attól válhatott sikeres iskolává, hogy minden időben megpróbálta küldetését teljesíteni, figyelt a kívülről érkező hatásokra, időben és adekvát módon reagált ezekre, és olyan használható alapokat adott a gyerekeknek, amelyekre a későbbiekben is lehet építeni.

 

 

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2016-2024 Copyright. Minden jog fenntartva Win Investor Zrt.