Sample Data-Articles

Szülőknek/Szakkörök 

 

A Kassai Úti Magyar-Angol Két tanítási Nyelvű Általános Iskola Tehetséggondozó Programja

 

„A nemzetek nagyságát az határozza meg, hogy mennyi géniuszt adtak a világnak, és milyen tiszteletben részesítették őket.” (Ralph W. Emerson)

Géniuszok azok a tehetségek, akik képesek kibontakoztatni annak lényegét és kreativitásuk révén párját ritkító szellemi teljesítményeket képesek felmutatni. Talentumok azok a tehetségek, akik átlag feletti képességeiket kamatoztatni tudják életük során. Azonban a tehetség önmagában csak beteljesületlen ígéret, amelynek kibontakoztatása egyike iskolánk feladatainak. Ez a tevékenység átlagosan a gyermekek 2-5 % -át érinti.

Szemléleti alapok

A köznevelési törvény 4.§ 14. bekezdése alapján kiemelten tehetséges „az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség”. Ennek alapján mi is különbséget teszünk az iskolai tehetségek és a speciális tehetségek között:

- Iskolai tehetségnek számít az a gyermek, akinek általános ismeretelsajátítási képességei átlag felettiek, emiatt minden területen kiválóan teljesít.

- Speciális tehetségnek számít az a gyermek, aki egy, vagy pedig több összefüggő területen mutatkozik átlag felettinek és kreatívan, alkotó módon képes tevékenykedni.

A speciális tehetség területei Gardner 1991-es felosztása alapján:

- logikai-matematikai,

- nyelvi,

- testi-kinesztetikus,

- térbeli,

- zenei,

- interperszonális,

- intraperszonális.

Tehetségpontunk az idegen nyelvi és logikai-matematikai/természettudományos területen kifejtett tehetséggondozással kíván foglalkozni kiemelten. Az ebben való részvétel feladata iskolánk minden pedagógusának, dolgozójának, és a Tehetségpont által felkért külső közreműködőknek.

 

Tehetséggondozó rendszerünk működésével kapcsolatos feladatok:

Tehetségpontunk az alábbi feladatokat az iskolánk segítségével valósítja meg:

- a Tehetségpont működési hátterének biztosítása,

- együttműködés a szülőkkel és az egyéb külső partnerekkel,

- tehetségazonosító- és szűrő rendszer működtetése,

- nyilvántartó rendszer működtetése,

- a tehetséggondozó- és fejlesztő program kidolgozása és folyamatos aktualizálása.

Ezeken belül igyekszünk olyan támogató, megerősítő iskolai, valamint iskolán belüli közösségekben megnyilvánuló attitűdöt biztosítani, amely elfogadja és elismeri a tehetségből adódó másságot.

Törekszünk a tehetséges gyermek személyiségének komplex fejlesztésére. Ennek keretében kerülhet sor:

- a gyermek saját céljainak kialakítására,

- hatékony viselkedési készségek kifejlesztésére,

- a tervszerű problémamegoldás és a kitartó, elmélyült munka elfogadtatására.

Alsó tagozaton (1-4. osztály) a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit fejlesztjük az életkori sajátosságoknak megfelelően:

- konkrét gondolkodás,

- elvont gondolkodás megalapozása,

- anyanyelvi képességek,

- idegen nyelvi képességek,

- emlékezet,

- információfeldolgozási stratégiák,

- tanulási technikák.

A felső tagozat (5-8. osztály) a speciális tehetségterületek előtérbe helyezésének időszaka. Ekkor az iskolai tehetségek esetében képességfejlesztés történik, ami a kulcskompetenciákra alapozott folyamat. Ennek területei lehetnek:

- anyanyelvi kommunikáció

- idegennyelvi kommunikáció

- matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák

- digitális kompetencia

- tanulási technikák

- személyközi és állampolgári kompetenciák

- vállalkozói kompetencia

- kulturális kompetencia.

A speciális tehetségek esetében tehetségfejlesztő tevékenységet fejtünk ki, ami a már említett gardneri tehetségterületeket érinti.

Fejlesztő tevékenységünk során törekszünk:

- a tehetségek „erős” oldalának kibontakoztatására, ösztönzésére;

- egyben „gyenge” oldaluk fejlesztésére is, mert ezek a területek akadályozhatják erős oldaluk kibontakozását.

A tehetséggondozó rendszerünk módszerei

A módszerek közül történő válogatás alapja mindig a különleges bánásmódot igénylő tehetséges gyermek egyéni szükséglete. A módszereket az alábbi táblázat foglalja össze:

Tanórai módszerek

Tanórán kívüli módszerek

         -   egyéni tanulási utak kijelölése

         -    tanórai differenciálás különféle formái

         -    csoportbontás (angol, matematika, informatika, célnyelven tanított tantárgyak a két tannyelvű programban)

         -    nívócsoportok – gazdagító programok

         -    a hagyományostól eltérő tanulási módszerek (kooperatív technikák,       drámapedagógia, erdei iskola, múzeum pedagógia, projekt módszer)

         -     témahetek

         -    előrehozott vizsgarendszer

         -    kiselőadások, prezentációk 

          -    beszámolók

         -   választható tanórán tanulható tantárgyak tanulása

         -   két tanítási nyelvű oktatás (angol)  

         -   emelt szintű oktatás (angol)

         -    természetismereti modul

         -   időtartalékos differenciálás (1-2. évfolyam)

         -   különböző önálló alkotások, munkák elkészítésének elősegítése

         -    tehetségműhelyek szervezése

         -  a Tehetségpont égisze alatt szervezett rendezvények: nyelvi hét, tehetségnapok

         -   egyéb délutáni csoportos foglalkozások   továbbtanulásra felkészítő foglalkozások: magyar nyelv és irodalom, matematika, angol nyelv

         -   külföldi testvériskolai kapcsolatok

         -   tanulmányi út Angliába

         -   angol társalgás anyanyelvi lektor vezetésével

         -   egyéni foglalkozások

         -   versenyekre felkészítés, versenyeztetés

         -    táborok

         -    iskolai programok a bemutatkozás, szereplés lehetőségére: iskolanap, farsang

         -    tanulmányi versenyek szervezése, lebonyolítása

   

A tehetségek azonosítása és szűrése

A tehetséggondozó programokba való beválogatást minden esetben a tehetségígéretek kiszűrése előzi meg.

A pedagógusok felismerik az átlagtól eltérő gyermekeket és rendszeresen foglalkoznak velük. Ezért elsősorban tanári megfigyelést végzünk, amit a szülőktől származó információk formájában szülői megfigyelés egészít ki. Az osztályfőnökök és szaktanárok kreatív környezetben végzett tapasztalatgyűjtéssel egészítik ki a meglévő információkat. Látható ebből, hogy a rendszer alapjában véve szubjektív, hiszen elsősorban a megfigyelésen alapul. Emiatt kell kiegészíteni a tehetségazonosítási rendszert objektív módszerekkel is, hiszen a komplex azonosítás jóval nagyobb biztonságot garantál.

A tehetségazonosítási rendszer lehetséges elemeit az alábbi táblázatban foglalja össze az objektivitásuk alapján:

szubjektív ó objektív

Szülői jellemzés

Tanári jellemzés

Önjellemzés

Tesztek, kérdőívek, felmérések

Osztályzatok, tanulmányi előmenetel

Versenyeredmények, mérések eredményei

Pszichológiai vizsgálatok

 

A megfigyelések kiegészítésére egyéb pedagógiai és pszichológiai módszereket is kívánunk alkalmazni. Ezek között pedagógiai módszerként pontozóskála került bevezetésre, amelyben a pedagógusok addigi megfigyeléseik eredményét rögzítik egy tulajdonságlistához társítva, már számszerűleg kiértékelhető formában. A tehetségek azonosítása tehát kérdőíves módszerrel történik, amely érdeklődést, motivációt, attitűdöt és kreativitást mér a leendő 5. osztályosok körében. A kitöltésben az osztályfőnökök vesznek részt és tesznek javaslatot.

A kérdőíves módszerrel kiválasztott gyerekek mellett a szaktanárok által megjelölt, de addig tehetségígéretként meg nem nevezett tanulók is szűrésre kerülnek. A szaktanárok az előzetes tudás, a motiváció és az iskolai teljesítmény alapján teszik meg javaslataikat. Ezt a munkát részben a tanórai munka megfigyelésére, részben pedig a tudásszint felmérésére és a tantárgyi átlagok ellenőrzésére alapozzák.

Ezeket az információkat bővíti a SZTE BTK Oktatáselméleti Kutatócsoportja által végzett mérések köre, ez az idegennyelvi és matematikai-logikai területen szolgáltatott további adatokat. Ezen kívül felhasználjuk az országos kompetenciamérések, valamint a tankerület által szervezett, tudásszintet mérő tesztek eredményeit is.

A tanári kérdőívek kiértékelése után a gyereklétszám átlagosan 10%-a kerül további szűrésre. A tehetségszűrés már pszichológiai módszerekkel történik.

A szűréseket az iskolapszichológus segítségével végezzük el. Erről a szülők értesítést kapnak és a vizsgálatok az ő hozzájárulásukkal kezdődhetnek meg. A szűrés az érdeklődés és motiváció, a figyelem és a kreativitás méréséből áll. Ezen kívül nagyon fontos részét képezi az iskolai szorongás felmérése is. Az ehhez szükséges mérőeszközöket, teszteket a pszichológus biztosítja.

A szűrésnek része egy konzultáció is, amikor megbeszéljük a szülővel, hogy ő milyennek látja a gyermekét, és visszajelezzük azt, hogy mi mit láttunk a tesztekben. Az esetleges problémákra igyekszünk ilyenkor megoldást is felkínálni. Az eredményeket a beválogatás során, egyfajta tehetségútlevél formájában az érintett gyerekek és szülők írásban is megkapják.

Pszichológiai kiegészítő módszerként bevezethető a továbbiakban a tényleges intelligenciatesztek és a tanulói személyiségtesztek Johari- (és esetleg Nohari-) ablak segítségével történő elvégzése is. Az utóbbi elgondolások már az azonosítási folyamatot kiegészítő szűrőrendszer továbbfejlesztésének alapjait képezik.

A továbbiakban ugyanis célszerű lesz követő szűréseket alkalmazni, hiszen a 4. osztály végén szűrt gyerekek érdeklődése, kreativitása és motivációja az évek során változhat. Ennek alapján a követő szűréseket a 2018/19-es tanévtől a 6. évfolyam végére időzíthetjük. Az így nyert vizsgálati eredmények összehasonlíthatóvá, követhetővé teszik a gyermekek fejlődését, változásait.

Mivel a megcélzott személyiségteszt bevezetése segítheti a pályaválasztási – pályárairányítási rendszer működését is, az adatokat a pályaorientációért felelős pedagógus rendelkezésére bocsátjuk. A középiskolai felvételi eredmények a tehetségígéretek esetében támpontot adhatnak fejlődésükre, illetve annak mértékére vonatkozóan. Az utókövetés keretében a középiskolákba távozó diákjaink eredményeiről rendszeresen visszajelzést kérünk és kapunk a fogadó intézményektől. Ez a tehetségprogramunk eredményességére vonatkozóan is visszajelzést jelent és támpontot ad a rendszer további felülvizsgálatához.

Beválogatás a tehetségprogramba

A konzultáció nem csak visszajelzés, hanem egyben tanácsadás is, amely a tehetségprogramba való beválogatást szolgálja. Ezért a szülők mellett az érintett gyerekek is részt vesznek rajta.

A tanácsadás során a szülővel és a gyermekkel közösen meghatározzuk, hogy az érdeklődése és a motivációja alapján milyen tehetségterületeken indított programjainkba tartjuk célszerűnek bevonni az érintetteket. A programok listája évről évre változhat, de a tehetségterületek ugyanazok: matematikai, természettudományos és idegennyelvi (angol) területen kínálunk fel órarendben rögzített programokat. Erre a célra külön órarendi sávot különítettünk el.

A beválogatásnak nem feltétele, hogy a gyermekek kifejezetten az adott tehetségterületen legyenek tehetségesek, de az sem, hogy csak egyetlen tehetségterületen mutassanak fel kiemelkedő eredményeket. Így egy tehetségígéret több programban is részt vehet párhuzamosan, ugyanakkor a tanulmányaiban általánosan sikeres, ún. iskolai tehetségek felkarolása is megvalósulhat. Ezzel a beválogatási rendszerrel biztosítjuk azt is, hogy a beválogatottak erős és gyenge oldalai pedig egyaránt támogatást kaphassanak. „A tehetségpopuláció nemcsak a valamely mérőeljárásokkal kiválasztott felső százalékokat jelenti, hanem az átlagos és az átlag alattinak mutatkozóak között is elszórtan jelen van” (Gyarmathy Éva, 2007).

A beválogatott gyermekek csoportbontásokban, valamint célzott szakköri és iskolán kívül szervezett szaktárgyi programokban is részt vesznek. A komplex programot – összhangban iskolánk pedagógiai programjával és hagyományaival – gazdagítás célját szolgáló nívócsoportok formájában valósítjuk meg.

A nívócsoport nagy előnye, hogy előrelendíti a tehetségígéretek fejlődését, de hátránya, hogy gátolja a gyengébb teljesítményűekét. Mivel intézményünk törekszik az esélyegyenlőség fenntartására, a tehetségígéretek nívócsoportjai mellett továbbra is megmaradnak a jó és gyengébb teljesítményű tanulók részére szervezett tanórai foglalkozások, tehát a csoportbontás sem tűnik el a tehetséggondozó program megvalósításával.

Tájékoztató

Óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatás

 

Elérhetőségek

 Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ

Család –és Gyermekjóléti Központ

Igazgató: Hegyi Anita

Központvezető: Németh Margit

5000 Szolnok, Karczag László út 2.

Telefon: +36-56/522-032

E-mail cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

nlap: www.humanszolgaltato.hu

 

Óvodai és iskolai szociális segítő: Kállai-Tóth Edina

Telefon: +36-30/789-0572

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Készenléti ügyelet: +36-80/627-777

Kék vonal: 116-111; 116-000

Gyermekvédő hívószám: 06-80/630-155

  

 

Milyen problémával lehet a szociális segítőhöz fordulni?

·         Iskolához köthető problémák pl.: szorongás, tanulási nehézségek, motiválatlanság, iskolai konfliktusok, magatartási problémák.

·         Gyermeknevelési kérdésekben pl.: önállótlanság, szófogadás kérdése, otthoni feladatok és leckeírás, szülő-gyermek konfliktusos viszonya.

·         Családon belüli problémák pl.: bántalmazás, családon belüli kapcsolati problémák, válás, veszteség, túlzott alkoholfogyasztás, szerhasználat.

Hogyan tud segíteni a szociális segítő?

·         Egyéni tanácsadás, segítő beszélgetés tanulóknak: melynek célja a diákok támogatása  a számukra nehézséget okozó élethelyzetek kezelésében.

·         Tanácsadás szülőknek: az iskolai problémák kapcsán- segíti a szülőket az enyhébb családi nehézségek, elsődlegesen a gyermeknevelés nehézségeiben.

·         Részvétel a szülő és a pedagógus közötti megbeszélésen: mindkét fél kérheti a szociális segítő aktív jelenlétét.

·         Közvetítés tanár-diák, szülő-gyermek kapcsolatban: a szociális segítő közvetítőként segíti a nehézséget okozó konfliktusok megbeszélését és rendezését.

·         Információnyújtás: az elérhető pedagógiai, pszichés, szociális szolgáltatásokról, jogokról, a szociális rendszer működéséről.

·         Segítségnyújtás az ügyintézésben: szükség esetén tájékoztatás nyújt a szociális ellátásokról és intézményekről, és az ezekben szokásos eljárásokról és lehetőségekről, segít konkrét  ügyek ( pl.: kapcsolatfelvétel, időpont egyeztetés, nyomtatványok kitöltésében) intézésében.

·         Közvetítés szolgáltatásokhoz: a probléma jellegétől függően, javaslatot tesz a megfelelő intézménnyel való kapcsolatfelvételre és segítséget nyújt a kapcsolat kialakításában.

·         Delegálás súlyos veszélyeztető helyzetben: elhúzó családi konfliktusok esetén, mint jelzőrendszeri tag delegálja a családot a család-és gyermekjóléti szolgálathoz.

Az óvodai és iskolai szociális segítőt a gyermekek és a szülők önként is megkereshetik, ha tanácsra van szükségük a problémájuk megoldásában.

Törvényi háttér:

·        a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletei

 


 

SZKTT Humán Szolgáltató Központ

 CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT

 

A SZKTT Humán Szolgáltató Központ Család és Gyermekjóléti Központ „Őszi tábort” szervezett Parádfürdőre, melyben Iskolánkból 11 hatodik osztályos gyerek vett részt , Tónai-Kas Éva Intézményünk  szociális segítőjének vezetésével. A diákokat az osztályfőnökök jelölték ki kiemelkedő, közösségi- és csoportmunkájuk alapján.

A tábor célja a tanulók aktív  pihenésének  és kikapcsolódásának elősegítésén túl, hogy a programok során a gyermekek megismerhessék más  (Szegő Gábor,, Széchenyi Körúti, tiszavárkonyi Endre király) általános iskolák hasonló korú diákjait, a  közösségi élet alapjait és a társas élet szokásait.

Az őszi szünetben lebonyolított 3 napos programban szerepelt a sóstói kilátó és  a siroki vár megtekintése, a parádi Kocsi Múzeum megismerése,  a mátrafüredi Adrenalin park meglátogatása és kipróbálása, valamint gyalogtúra az Ilona vízeséshez.

A gyerekek nagyon jól érezték magukat és sok közösségi élménnyel gazdagodtak. Íme néhány személyes vélemény:

-”Legjobban az esti tábortűz tetszett, mert eddig ilyenen még nem vettem részt.”

-”A vízeséshez hosszú volt az út, de mindig akadt beszélgetni valónk, így gyorsan eltelt az oda-vissza út.”

-”Az Adrenalin parkban hideg volt, de a magas függőhíd után alaposan kimelegedtünk. Büszke voltam magamra,hogy végigmentem, mert különben tériszonyos vagyok.”

-”Esténként sokat bohóckodtunk a szobában, ahol más iskolákból jött gyerekekkel voltunk együtt.”

- Az esti  csapatjátékban a „Kalácsképűek” nevet választottuk magunknak. Nagyon sokat nevettünk.”

-”Jó volt a vastag avarban , levélkupacban ugrálni. Ennyi falevelet még soha életemben nem láttam.”

 

5000 Szolnok, Karczag L. út 2. Telefon: (56) 522 032, Mobil: 20/245-7327

 e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Honlap: www.humanszolgaltato.hu


 

Név

Munkakör

Végzettség

Szijártó Szandra

gazdasági dolgozó

érettségi

Rithnovszky Szabolcs

karbantartó

szakmunkás

Fazekas Károly

portás

szakmunkás

Ferencz Renáta

takarító

szakmunkás

Makai Anikó Mária

takarító

szakmunkás

Baloghné Bodó Tímea

takarító

szakmunkás

Kökény Valéria

takarító

8 általános

Kun Szilvia

takarító

8 általános

Az intézményi szolgáltatások adatai, mutatói, eredményessége

 

2017/2018-as tanév

   
 

 

 

   

Pedagógus létszám

41

Tanulói létszám

479

 
         

SNI-s tanulók száma

9

BTMN-s tanulók száma

17

 

 

 

 

   

Középiskolai központi felvételi írásbeli eredménye

       
 

Iskolai átlagpontszám

Országos átlag

Eltérés

 
 

58,1

51,2

+6,9

 
         

Továbbtanulás

Gimnázium

Szakgimnázium

Szakiskola

 
 

73%

18%

9%

 
         

Kompetenciamérés 2017.

       

 

6. évfolyam

8. évfolyam

 

Szövegértés

Matematika

Szövegértés

Matematika

Országos átlag

1503

1497

1571

1612

Megyeszékhelyi átlag

1542

1528

1599

1640

Kassai Úti Magyar-Angol KTNY Általános Iskola

1599

1549

1707

1740

         

Nyelvi mérés 2018.

6. évfolyam

 

8. évfolyam

 

Angol

78,00%

 

87,00%

 
         

Célnyelvi mérés 2018.

6. évfolyam

     

Angol

89%

     
H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2016-2024 Copyright. Minden jog fenntartva Win Investor Zrt.