A Kassai Úti Magyar-Angol Két tanítási Nyelvű Általános Iskola Tehetséggondozó Programja
„A nemzetek nagyságát az határozza meg, hogy mennyi géniuszt adtak a világnak, és milyen tiszteletben részesítették őket.” (Ralph W. Emerson)
Géniuszok azok a tehetségek, akik képesek kibontakoztatni annak lényegét és kreativitásuk révén párját ritkító szellemi teljesítményeket képesek felmutatni. Talentumok azok a tehetségek, akik átlag feletti képességeiket kamatoztatni tudják életük során. Azonban a tehetség önmagában csak beteljesületlen ígéret, amelynek kibontakoztatása egyike iskolánk feladatainak. Ez a tevékenység átlagosan a gyermekek 2-5 % -át érinti.
Szemléleti alapok
A köznevelési törvény 4.§ 14. bekezdése alapján kiemelten tehetséges „az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség”. Ennek alapján mi is különbséget teszünk az iskolai tehetségek és a speciális tehetségek között:
- Iskolai tehetségnek számít az a gyermek, akinek általános ismeretelsajátítási képességei átlag felettiek, emiatt minden területen kiválóan teljesít.
- Speciális tehetségnek számít az a gyermek, aki egy, vagy pedig több összefüggő területen mutatkozik átlag felettinek és kreatívan, alkotó módon képes tevékenykedni.
A speciális tehetség területei Gardner 1991-es felosztása alapján:
- logikai-matematikai,
- nyelvi,
- testi-kinesztetikus,
- térbeli,
- zenei,
- interperszonális,
- intraperszonális.
Tehetségpontunk az idegen nyelvi és logikai-matematikai/természettudományos területen kifejtett tehetséggondozással kíván foglalkozni kiemelten. Az ebben való részvétel feladata iskolánk minden pedagógusának, dolgozójának, és a Tehetségpont által felkért külső közreműködőknek.
Tehetséggondozó rendszerünk működésével kapcsolatos feladatok:
Tehetségpontunk az alábbi feladatokat az iskolánk segítségével valósítja meg:
- a Tehetségpont működési hátterének biztosítása,
- együttműködés a szülőkkel és az egyéb külső partnerekkel,
- tehetségazonosító- és szűrő rendszer működtetése,
- nyilvántartó rendszer működtetése,
- a tehetséggondozó- és fejlesztő program kidolgozása és folyamatos aktualizálása.
Ezeken belül igyekszünk olyan támogató, megerősítő iskolai, valamint iskolán belüli közösségekben megnyilvánuló attitűdöt biztosítani, amely elfogadja és elismeri a tehetségből adódó másságot.
Törekszünk a tehetséges gyermek személyiségének komplex fejlesztésére. Ennek keretében kerülhet sor:
- a gyermek saját céljainak kialakítására,
- hatékony viselkedési készségek kifejlesztésére,
- a tervszerű problémamegoldás és a kitartó, elmélyült munka elfogadtatására.
Alsó tagozaton (1-4. osztály) a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit fejlesztjük az életkori sajátosságoknak megfelelően:
- konkrét gondolkodás,
- elvont gondolkodás megalapozása,
- anyanyelvi képességek,
- idegen nyelvi képességek,
- emlékezet,
- információfeldolgozási stratégiák,
- tanulási technikák.
A felső tagozat (5-8. osztály) a speciális tehetségterületek előtérbe helyezésének időszaka. Ekkor az iskolai tehetségek esetében képességfejlesztés történik, ami a kulcskompetenciákra alapozott folyamat. Ennek területei lehetnek:
- anyanyelvi kommunikáció
- idegennyelvi kommunikáció
- matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
- digitális kompetencia
- tanulási technikák
- személyközi és állampolgári kompetenciák
- vállalkozói kompetencia
- kulturális kompetencia.
A speciális tehetségek esetében tehetségfejlesztő tevékenységet fejtünk ki, ami a már említett gardneri tehetségterületeket érinti.
Fejlesztő tevékenységünk során törekszünk:
- a tehetségek „erős” oldalának kibontakoztatására, ösztönzésére;
- egyben „gyenge” oldaluk fejlesztésére is, mert ezek a területek akadályozhatják erős oldaluk kibontakozását.
A tehetséggondozó rendszerünk módszerei
A módszerek közül történő válogatás alapja mindig a különleges bánásmódot igénylő tehetséges gyermek egyéni szükséglete. A módszereket az alábbi táblázat foglalja össze:
Tanórai módszerek |
Tanórán kívüli módszerek |
- egyéni tanulási utak kijelölése - tanórai differenciálás különféle formái - csoportbontás (angol, matematika, informatika, célnyelven tanított tantárgyak a két tannyelvű programban) - nívócsoportok – gazdagító programok - a hagyományostól eltérő tanulási módszerek (kooperatív technikák, drámapedagógia, erdei iskola, múzeum pedagógia, projekt módszer) - témahetek - előrehozott vizsgarendszer - kiselőadások, prezentációk - beszámolók - választható tanórán tanulható tantárgyak tanulása - két tanítási nyelvű oktatás (angol) - emelt szintű oktatás (angol) - természetismereti modul - időtartalékos differenciálás (1-2. évfolyam) - különböző önálló alkotások, munkák elkészítésének elősegítése |
- tehetségműhelyek szervezése - a Tehetségpont égisze alatt szervezett rendezvények: nyelvi hét, tehetségnapok - egyéb délutáni csoportos foglalkozások továbbtanulásra felkészítő foglalkozások: magyar nyelv és irodalom, matematika, angol nyelv - külföldi testvériskolai kapcsolatok - tanulmányi út Angliába - angol társalgás anyanyelvi lektor vezetésével - egyéni foglalkozások - versenyekre felkészítés, versenyeztetés - táborok - iskolai programok a bemutatkozás, szereplés lehetőségére: iskolanap, farsang - tanulmányi versenyek szervezése, lebonyolítása |
A tehetségek azonosítása és szűrése
A tehetséggondozó programokba való beválogatást minden esetben a tehetségígéretek kiszűrése előzi meg.
A pedagógusok felismerik az átlagtól eltérő gyermekeket és rendszeresen foglalkoznak velük. Ezért elsősorban tanári megfigyelést végzünk, amit a szülőktől származó információk formájában szülői megfigyelés egészít ki. Az osztályfőnökök és szaktanárok kreatív környezetben végzett tapasztalatgyűjtéssel egészítik ki a meglévő információkat. Látható ebből, hogy a rendszer alapjában véve szubjektív, hiszen elsősorban a megfigyelésen alapul. Emiatt kell kiegészíteni a tehetségazonosítási rendszert objektív módszerekkel is, hiszen a komplex azonosítás jóval nagyobb biztonságot garantál.
A tehetségazonosítási rendszer lehetséges elemeit az alábbi táblázatban foglalja össze az objektivitásuk alapján:
szubjektív ó objektív |
||||
Szülői jellemzés Tanári jellemzés Önjellemzés |
Tesztek, kérdőívek, felmérések |
Osztályzatok, tanulmányi előmenetel |
Versenyeredmények, mérések eredményei |
Pszichológiai vizsgálatok |
A megfigyelések kiegészítésére egyéb pedagógiai és pszichológiai módszereket is kívánunk alkalmazni. Ezek között pedagógiai módszerként pontozóskála került bevezetésre, amelyben a pedagógusok addigi megfigyeléseik eredményét rögzítik egy tulajdonságlistához társítva, már számszerűleg kiértékelhető formában. A tehetségek azonosítása tehát kérdőíves módszerrel történik, amely érdeklődést, motivációt, attitűdöt és kreativitást mér a leendő 5. osztályosok körében. A kitöltésben az osztályfőnökök vesznek részt és tesznek javaslatot.
A kérdőíves módszerrel kiválasztott gyerekek mellett a szaktanárok által megjelölt, de addig tehetségígéretként meg nem nevezett tanulók is szűrésre kerülnek. A szaktanárok az előzetes tudás, a motiváció és az iskolai teljesítmény alapján teszik meg javaslataikat. Ezt a munkát részben a tanórai munka megfigyelésére, részben pedig a tudásszint felmérésére és a tantárgyi átlagok ellenőrzésére alapozzák.
Ezeket az információkat bővíti a SZTE BTK Oktatáselméleti Kutatócsoportja által végzett mérések köre, ez az idegennyelvi és matematikai-logikai területen szolgáltatott további adatokat. Ezen kívül felhasználjuk az országos kompetenciamérések, valamint a tankerület által szervezett, tudásszintet mérő tesztek eredményeit is.
A tanári kérdőívek kiértékelése után a gyereklétszám átlagosan 10%-a kerül további szűrésre. A tehetségszűrés már pszichológiai módszerekkel történik.
A szűréseket az iskolapszichológus segítségével végezzük el. Erről a szülők értesítést kapnak és a vizsgálatok az ő hozzájárulásukkal kezdődhetnek meg. A szűrés az érdeklődés és motiváció, a figyelem és a kreativitás méréséből áll. Ezen kívül nagyon fontos részét képezi az iskolai szorongás felmérése is. Az ehhez szükséges mérőeszközöket, teszteket a pszichológus biztosítja.
A szűrésnek része egy konzultáció is, amikor megbeszéljük a szülővel, hogy ő milyennek látja a gyermekét, és visszajelezzük azt, hogy mi mit láttunk a tesztekben. Az esetleges problémákra igyekszünk ilyenkor megoldást is felkínálni. Az eredményeket a beválogatás során, egyfajta tehetségútlevél formájában az érintett gyerekek és szülők írásban is megkapják.
Pszichológiai kiegészítő módszerként bevezethető a továbbiakban a tényleges intelligenciatesztek és a tanulói személyiségtesztek Johari- (és esetleg Nohari-) ablak segítségével történő elvégzése is. Az utóbbi elgondolások már az azonosítási folyamatot kiegészítő szűrőrendszer továbbfejlesztésének alapjait képezik.
A továbbiakban ugyanis célszerű lesz követő szűréseket alkalmazni, hiszen a 4. osztály végén szűrt gyerekek érdeklődése, kreativitása és motivációja az évek során változhat. Ennek alapján a követő szűréseket a 2018/19-es tanévtől a 6. évfolyam végére időzíthetjük. Az így nyert vizsgálati eredmények összehasonlíthatóvá, követhetővé teszik a gyermekek fejlődését, változásait.
Mivel a megcélzott személyiségteszt bevezetése segítheti a pályaválasztási – pályárairányítási rendszer működését is, az adatokat a pályaorientációért felelős pedagógus rendelkezésére bocsátjuk. A középiskolai felvételi eredmények a tehetségígéretek esetében támpontot adhatnak fejlődésükre, illetve annak mértékére vonatkozóan. Az utókövetés keretében a középiskolákba távozó diákjaink eredményeiről rendszeresen visszajelzést kérünk és kapunk a fogadó intézményektől. Ez a tehetségprogramunk eredményességére vonatkozóan is visszajelzést jelent és támpontot ad a rendszer további felülvizsgálatához.
Beválogatás a tehetségprogramba
A konzultáció nem csak visszajelzés, hanem egyben tanácsadás is, amely a tehetségprogramba való beválogatást szolgálja. Ezért a szülők mellett az érintett gyerekek is részt vesznek rajta.
A tanácsadás során a szülővel és a gyermekkel közösen meghatározzuk, hogy az érdeklődése és a motivációja alapján milyen tehetségterületeken indított programjainkba tartjuk célszerűnek bevonni az érintetteket. A programok listája évről évre változhat, de a tehetségterületek ugyanazok: matematikai, természettudományos és idegennyelvi (angol) területen kínálunk fel órarendben rögzített programokat. Erre a célra külön órarendi sávot különítettünk el.
A beválogatásnak nem feltétele, hogy a gyermekek kifejezetten az adott tehetségterületen legyenek tehetségesek, de az sem, hogy csak egyetlen tehetségterületen mutassanak fel kiemelkedő eredményeket. Így egy tehetségígéret több programban is részt vehet párhuzamosan, ugyanakkor a tanulmányaiban általánosan sikeres, ún. iskolai tehetségek felkarolása is megvalósulhat. Ezzel a beválogatási rendszerrel biztosítjuk azt is, hogy a beválogatottak erős és gyenge oldalai pedig egyaránt támogatást kaphassanak. „A tehetségpopuláció nemcsak a valamely mérőeljárásokkal kiválasztott felső százalékokat jelenti, hanem az átlagos és az átlag alattinak mutatkozóak között is elszórtan jelen van” (Gyarmathy Éva, 2007).
A beválogatott gyermekek csoportbontásokban, valamint célzott szakköri és iskolán kívül szervezett szaktárgyi programokban is részt vesznek. A komplex programot – összhangban iskolánk pedagógiai programjával és hagyományaival – gazdagítás célját szolgáló nívócsoportok formájában valósítjuk meg.
A nívócsoport nagy előnye, hogy előrelendíti a tehetségígéretek fejlődését, de hátránya, hogy gátolja a gyengébb teljesítményűekét. Mivel intézményünk törekszik az esélyegyenlőség fenntartására, a tehetségígéretek nívócsoportjai mellett továbbra is megmaradnak a jó és gyengébb teljesítményű tanulók részére szervezett tanórai foglalkozások, tehát a csoportbontás sem tűnik el a tehetséggondozó program megvalósításával.
Tájékoztató
Óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatás
Elérhetőségek
Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ
Család –és Gyermekjóléti Központ
Igazgató: Hegyi Anita
Központvezető: Németh Margit
5000 Szolnok, Karczag László út 2.
Telefon: +36-56/522-032
E-mail cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
nlap: www.humanszolgaltato.hu
Óvodai és iskolai szociális segítő: Kállai-Tóth Edina
Telefon: +36-30/789-0572
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Készenléti ügyelet: +36-80/627-777
Kék vonal: 116-111; 116-000
Gyermekvédő hívószám: 06-80/630-155
Milyen problémával lehet a szociális segítőhöz fordulni?
· Iskolához köthető problémák pl.: szorongás, tanulási nehézségek, motiválatlanság, iskolai konfliktusok, magatartási problémák.
· Gyermeknevelési kérdésekben pl.: önállótlanság, szófogadás kérdése, otthoni feladatok és leckeírás, szülő-gyermek konfliktusos viszonya.
· Családon belüli problémák pl.: bántalmazás, családon belüli kapcsolati problémák, válás, veszteség, túlzott alkoholfogyasztás, szerhasználat.
Hogyan tud segíteni a szociális segítő?
· Egyéni tanácsadás, segítő beszélgetés tanulóknak: melynek célja a diákok támogatása a számukra nehézséget okozó élethelyzetek kezelésében.
· Tanácsadás szülőknek: az iskolai problémák kapcsán- segíti a szülőket az enyhébb családi nehézségek, elsődlegesen a gyermeknevelés nehézségeiben.
· Részvétel a szülő és a pedagógus közötti megbeszélésen: mindkét fél kérheti a szociális segítő aktív jelenlétét.
· Közvetítés tanár-diák, szülő-gyermek kapcsolatban: a szociális segítő közvetítőként segíti a nehézséget okozó konfliktusok megbeszélését és rendezését.
· Információnyújtás: az elérhető pedagógiai, pszichés, szociális szolgáltatásokról, jogokról, a szociális rendszer működéséről.
· Segítségnyújtás az ügyintézésben: szükség esetén tájékoztatás nyújt a szociális ellátásokról és intézményekről, és az ezekben szokásos eljárásokról és lehetőségekről, segít konkrét ügyek ( pl.: kapcsolatfelvétel, időpont egyeztetés, nyomtatványok kitöltésében) intézésében.
· Közvetítés szolgáltatásokhoz: a probléma jellegétől függően, javaslatot tesz a megfelelő intézménnyel való kapcsolatfelvételre és segítséget nyújt a kapcsolat kialakításában.
· Delegálás súlyos veszélyeztető helyzetben: elhúzó családi konfliktusok esetén, mint jelzőrendszeri tag delegálja a családot a család-és gyermekjóléti szolgálathoz.
Az óvodai és iskolai szociális segítőt a gyermekek és a szülők önként is megkereshetik, ha tanácsra van szükségük a problémájuk megoldásában.
Törvényi háttér:
· a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletei
SZKTT Humán Szolgáltató Központ
CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT
A SZKTT Humán Szolgáltató Központ Család és Gyermekjóléti Központ „Őszi tábort” szervezett Parádfürdőre, melyben Iskolánkból 11 hatodik osztályos gyerek vett részt , Tónai-Kas Éva Intézményünk szociális segítőjének vezetésével. A diákokat az osztályfőnökök jelölték ki kiemelkedő, közösségi- és csoportmunkájuk alapján.
A tábor célja a tanulók aktív pihenésének és kikapcsolódásának elősegítésén túl, hogy a programok során a gyermekek megismerhessék más (Szegő Gábor,, Széchenyi Körúti, tiszavárkonyi Endre király) általános iskolák hasonló korú diákjait, a közösségi élet alapjait és a társas élet szokásait.
Az őszi szünetben lebonyolított 3 napos programban szerepelt a sóstói kilátó és a siroki vár megtekintése, a parádi Kocsi Múzeum megismerése, a mátrafüredi Adrenalin park meglátogatása és kipróbálása, valamint gyalogtúra az Ilona vízeséshez.
A gyerekek nagyon jól érezték magukat és sok közösségi élménnyel gazdagodtak. Íme néhány személyes vélemény:
-”Legjobban az esti tábortűz tetszett, mert eddig ilyenen még nem vettem részt.”
-”A vízeséshez hosszú volt az út, de mindig akadt beszélgetni valónk, így gyorsan eltelt az oda-vissza út.”
-”Az Adrenalin parkban hideg volt, de a magas függőhíd után alaposan kimelegedtünk. Büszke voltam magamra,hogy végigmentem, mert különben tériszonyos vagyok.”
-”Esténként sokat bohóckodtunk a szobában, ahol más iskolákból jött gyerekekkel voltunk együtt.”
- Az esti csapatjátékban a „Kalácsképűek” nevet választottuk magunknak. Nagyon sokat nevettünk.”
-”Jó volt a vastag avarban , levélkupacban ugrálni. Ennyi falevelet még soha életemben nem láttam.”
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Honlap: www.humanszolgaltato.hu
Név |
Munkakör |
Végzettség |
Szijártó Szandra |
gazdasági dolgozó |
érettségi |
Rithnovszky Szabolcs |
karbantartó |
szakmunkás |
Fazekas Károly |
portás |
szakmunkás |
Ferencz Renáta |
takarító |
szakmunkás |
Makai Anikó Mária |
takarító |
szakmunkás |
Baloghné Bodó Tímea |
takarító |
szakmunkás |
Kökény Valéria |
takarító |
8 általános |
Kun Szilvia |
takarító |
8 általános |
Az intézményi szolgáltatások adatai, mutatói, eredményessége |
||||
2017/2018-as tanév |
||||
|
|
|||
Pedagógus létszám |
41 |
Tanulói létszám |
479 |
|
SNI-s tanulók száma |
9 |
BTMN-s tanulók száma |
17 |
|
|
|
|
||
Középiskolai központi felvételi írásbeli eredménye |
||||
Iskolai átlagpontszám |
Országos átlag |
Eltérés |
||
58,1 |
51,2 |
+6,9 |
||
Továbbtanulás |
Gimnázium |
Szakgimnázium |
Szakiskola |
|
73% |
18% |
9% |
||
Kompetenciamérés 2017. |
||||
|
6. évfolyam |
8. évfolyam |
||
Szövegértés |
Matematika |
Szövegértés |
Matematika |
|
Országos átlag |
1503 |
1497 |
1571 |
1612 |
Megyeszékhelyi átlag |
1542 |
1528 |
1599 |
1640 |
Kassai Úti Magyar-Angol KTNY Általános Iskola |
1599 |
1549 |
1707 |
1740 |
Nyelvi mérés 2018. |
6. évfolyam |
8. évfolyam |
||
Angol |
78,00% |
87,00% |
||
Célnyelvi mérés 2018. |
6. évfolyam |
|||
Angol |
89% |