Gyógytestnevelés órák 2024/2025. I. félév
|
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Péntek |
7:30-8:10 |
- |
- |
- |
- |
- |
8:20-9:05 |
- |
8.b |
6.b |
- |
- |
9:20-10:05 |
2.a |
7.a |
5.a |
- |
7.a |
10:20-11:05 |
3.a |
6.a |
5.b |
6.a |
5.a |
11:15-12:00 |
2.b |
8.a |
7.b |
6.b |
- |
12:10-12:55 |
4.a |
3.b |
- |
5.b |
- |
13:05-13:50 |
3.b |
4.b |
- |
7.b |
Úszás: 4.a,4.b |
14:00-14:45 |
- |
- |
- |
- |
Úszás: 3.a |
14:55-15:40 |
- |
- |
- |
- |
- |
„Az egészség nem minden, de az egészség nélkül minden semmi.”
Arthur Schopenhauer
Kedves Szülő!
A gyógytestnevelés óra egy olyan speciális testnevelés óra, mely a testnevelés eszköztárával dolgozik, a testnevelés órához hasonlóan egyrészt általános célja és feladata van:
Az általános feladatok mellet kiegészül speciális feladatokkal:
1. Prevenciós feladatok: a testi, fizikai és élettani elváltozások kialakulásának megakadályozása, például a helytelen testtartás korrigálására tartásjavító gyakorlatok alkalmazása.
2. Rehabilitációs feladatok: a kialakult elváltozások javítása, a minél teljesebb egészségi állapot visszaállítása. Ez esetben elsajátítja a gyermek azt a mozgásanyagot, azokat a gyakorlatokat, alapelveket, melyek az egészségét szolgálják, és megtanulja, hogy melyek azok a gyakorlatok, helyzetek, mozdulatok, amelyek károsak számára.
A gyógytestnevelésre járó gyermekek állapota nagyon különböző.
A serdülőkori változás minden tanulót elér, olykor a hirtelen hossznövekedést nem követi az izomzat erősödése, ami rossz tartáshoz vezethet. Megfelelő, célzott gyakorlatokkal megtámogatva a törzs izmait, megelőzhető a későbbi gerincelváltozás kialakulása, a csigolyák deformálódása, szerkezeti elváltozása, mely viszont már visszafordíthatatlan elváltozás. Ezért nagyon fontos a prevenciós szemlélet. Növekvő azoknak a tanulóknak a száma is, akiknek ismeretlen eredetű gerincelváltozása van, az ő esetükben kiemelt a rehabilitációs gyakorlatok alkalmazása.
A lábfej elváltozásainak (lúdtalp, bokasüllyedés…) kezelésére a lábszár izmainak erősítése a feladat, de lehetne tovább sorolni a gyógytestnevelés feladatellátás körébe tartozó állapotváltozásokat (mozgásszervi, belgyógyászati) és azok következményeit, ha nem foglalkozunk vele.
A gyógytestnevelés eredményessége nehezen mérhető, hiszen ha egy gyermek egészségi állapotában észlelhető pozitív változás van, akkor az valóban látványos eredmény. Vannak azonban olyan esetek, amikor az egészségi állapot szinten tartása vagy a romlás mértékének csökkenése is eredmény.
Szerencsés helyzetben vannak azok az iskolák, melyek uszoda vagy tanuszoda közelében vannak, ezzel biztosítható a gyermekek számára jogszabályban megfogalmazott heti egy tanórai gyógytestnevelés-úszás óra. A vizes foglalkozások kiválóan kiegészítik a szárazföldi gyakorlatokat, a vízben végzett testmozgás, a megfelelően alkalmazott úszásnemek jótékony hatása közismert.
A gyógytestnevelés a tanköteles gyermekekért van, az óra felépítése, mozgásanyaga törekszik az élményszerűségre, sikerélményt nyújt azoknak a tanulóknak is, akik testnevelés órán nem biztos, hogy megélhetik ezt az érzést.
A gyógytestnevelés órán való részvétel - ugyanúgy, mint bármely más tantárgyon való részvétel - kötelezettsége és joga a gyógytestnevelésre besorolt gyermeknek.
Rózsa Józsefné
gyógytestnevelő
Besorolás:
· A gyógytestnevelésre való besorolást az iskolaorvos végzi, figyelembe veszi a szakorvosi véleményt
· · A hiányzások kezelése ugyanolyan módon történik, mint bármely más óráról való hiányzás esetében
Gyógytestnevelés kategóriák:
I. kategória: könnyített testnevelés a testnevelés óra keretében
II. kategória: a gyógytestnevelés legfőbb színtere
Ø II/A: gyógytestnevelés (3 óra) és testnevelés órán is részt vesz
Ø II/B: csak gyógytestnevelés órán vesz részt (5 óra)
III. kategória: teljes felmentett
A gyógytestnevelést ellátó szabályozó törvények:
· 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 4. &, 18.§
· 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 142.§
· 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 10. 28.§
· 26/1997. (IX.3.) NM rendelet 2. számú melléklet
· 19/2010. (IV. 22.) EüM rendelet
· 51/1997. NM rendelet, az életkorhoz kötött szűrővizsgálatokról
· 67/2005. (XII.27) EÜ M rendelet, a módosításáról
images/diakok/versenyeredmenyek/VersenyeredmnyekLeg_2019.pdf
A 2018/2019-es tanév versenyeredményeiről készült összefoglalót az alábbi linken töltheti le.
Iskolánkban az EFOP-4.1.3-17-2017-00025 kódszámú pályázat keretén belül megvalósult felújításról az alábbi linkeken tájékozódhat:
https://www.facebook.com/szolnokihirek/videos/1434928969972295/
http://info.szolnok.hu/hirek-m21/megujult-a-kassai-uti-iskola-n9427